web-monitoring-ok

Alle antwoorden
overzichtelijk op een rijtje


Stopzetting van mx2.addsite.nl mailserver

We hebben een nieuwsbrief en een herinnering en laatste herinnering verstuurd, waarin we je op de hoogte hebben gebracht dat we zijn gestopt met onze gratis dienstverlening op het gebied van e-mail.

We hebben de belangrijkste vragen met betrekking tot deze stopzetting en de daarbij behorende antwoorden voor je op een rij gezet.

Waarom stopt AddNoise met e-mail?

Bij Add Noise vinden we het belangrijk om ons te richten op waar we goed in zijn: het bouwen van de beste websites en online applicaties. We geloven dat minder soms meer is en daarom bieden we enkel functies aan die perfect werken, zodat jouw website of app goed werkt en er geweldig uitziet.
 
Helaas moeten we daardoor soms moeilijke beslissingen nemen, en in dit geval betekent dat dat we onze dienstverlening op het gebied van e-mail vanaf 1 januari 2024 stopzetten.

Wat moet ik nu doen?

Het is belangrijk om vóór 1 januari 2024 een andere aanbieder te zoeken voor je mail.

Nadat je overgestapt bent, zijn je mailboxen bij AddNoise niet meer bereikbaar. Het is daarom belangrijk om, voordat je overstapt naar een andere aanbieder voor je mail, een backup te maken van je mailboxen. Je kunt deze backup bewaren door deze op te slaan op je computer, op een externe harde schijf of in de cloud. Ook is het mogelijk om de mail te importeren in de mailboxen bij je nieuwe aanbieder.

Bij sommige aanbieders is het nodig om ook de domeinnaam te verhuizen. In dat geval kun je bij ons de verhuiscode opvragen van het domein. Ook ontvang je van ons een overzicht van alle DNS-records, die je nieuwe aanbieder nodig heeft om jouw domein goed in te stellen.

Bij andere aanbieders is het niet nodig om de domeinnaam ook te verhuizen. In dat geval levert de nieuwe aanbieder DNS-records aan, die wij toevoegen in de DNS van jouw domein. Nadat de DNS-records zijn toegevoegd, wordt je mail verstuurd door en ontvangen op de servers van je nieuwe aanbieder.

Hoe kan ik een backup maken van mijn mail?

Het verschilt per mailprogramma hoe je een backup kunt maken van je e-mails. Van de meeste programma’s zijn online wel handleidingen te vinden.

Lukt het niet om een backup te maken of doe je het liever niet zelf? In dat geval raden we aan om een systeembeheerder of ICT-bureau in de buurt in te schakelen. Zij kunnen je ondersteunen in de overgang naar een nieuwe mailprovider, maar ze kunnen je ook helpen om de mail te installeren op desktop, tablet, mobiele telefoon enzovoort.

Regelen jullie de overgang?

Nee, wij regelen niet de overgang naar een nieuwe provider. Hoewel we je graag helpen, kan dat niet. Je domeinnaam en e-mail zijn jouw eigendom, jij bent dan ook de enige die gerechtigd is om dit over te dragen aan een andere partij.

Als je domein bij ons is ondergebracht, dan kunnen wij natuurlijk wel de DNS wijzigingen voor je doorvoeren die nodig zijn om de nieuwe mailsituatie in te richten. De instructies krijg je van de nieuwe provider, deze mag je dan naar ons doorsturen en dan voeren wij de wijzigingen door. Als het domein verhuisd dient te worden, dan kan je bij ons de verhuiscode opvragen.

Naar welke partij kan ik toe?

We zien dat veel professionals gebruik maken van Microsoft 365. Wanneer je mail voor het functioneren van je bedrijf erg belangrijk is, dan is het raadzaam om te kiezen voor een professionele oplossing. Het voordeel van een grote partij als Microsoft is dat ze gespecialiseerd zijn in e-mailoplossingen. Ook is de kans dat de mailserver van een grote partij op een blacklist wordt geplaatst, aanzienlijk kleiner.

Naast Microsoft zijn er ook kleinere partijen te vinden die e-mail verzorgen. Bijvoorbeeld MijnDomein of TransIP. Bij TransIP kan je bijvoorbeeld al vanaf €1,99 per maand gebruik maken van hun diesten. Wanneer je kiest voor MijnDomein is het nodig dat je ook je domeinnaam naar hen verhuist.

Zie hieronder een aantal links, maar voel je natuurlijk vrij om zelf onderzoek te doen. Er zijn veel aanbieders op de markt die vergelijkbare diensten bieden.

Microsoft 365: https://www.microsoft.com/nl-nl/microsoft-365/business
Gmail voor bedrijven: https://workspace.google.com/intl/nl/products/gmail
TransIP: https://www.transip.nl/webhosting/emailonly
Strato: https://www.strato.nl/mail/zakelijk-e-mailadres
Mijn Domein: https://www.mijndomein.nl/producten/email

Wordt mijn abonnement nu goedkoper?

E-mail is bij AddNoise altijd een gratis dienst geweest. Het AddSite-abonnement wordt dan ook niet goedkoper als gevolg van het wegvallen van deze dienst.

Blijft mijn contactformulier op de website werken?

Formulieren op de website zullen gewoon blijven werken en ingevulde resultaten worden opgeslagen in AddSite. De bevestigingen van ingevulde formulieren op de site worden verstuurd naar een mailadres. Zo lang die mailbox blijft werken, dan blijft de bevestiging gewoon binnenkomen. Het maakt verder niet uit of die mailbox bij ons of bij een andere partij is ondergebracht.

Moet mijn website nu ook verhuisd worden?

Webhosting en emailhosting staan in essentie los van elkaar. De website kan gewoon door ons gehost worden, terwijl de email bij een andere provider is ondergebracht.

Blijven ingestelde aliassen wel werken?

Aliassen lopen tevens via de mailserver en als deze moeten blijven werken, dan is het van belang om daar voor het einde van het jaar een nieuwe oplossing voor te vinden.

Kan ik wel dezelfde emailadressen blijven gebruiken?

Ja, dat kan. Als je op dit moment bijvoorbeeld info@domeinnaam.nl gebruikt, dan zal er aan de kant van de nieuwe provider een mailbox met dit adres aangemaakt moeten worden.

Mensen kunnen dan gewoon blijven mailen naar de adressen die al bij hen bekend zijn.

Vragen?

Is er iets niet duidelijk of staat je vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.

E-mail:  support@addnoise.nl
Telefoon: 058 26 66 026

Meer weten? Laten we afspreken.


(058) 26 66 026 of info@addnoise.nl