WCAG-richtlijnen: zo kun je eraan voldoen
WCAG wordt in juni 2025 verplicht voor iedere website of applicatie die producten of diensten aanbiedt. Dit houdt waarschijnlijk in dat ook jouw bedrijf hieraan moet voldoen. In dit artikel lees je hoe je aan de WCAG-richtlijnen kunt voldoen.


WCAG-richtlijnen: zo kun je eraan voldoen
De WCAG-richtlijnen zijn opgedeeld in vier principes: waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust. Deze vier richtlijnen zijn verder opgedeeld in drie niveaus: A, AA en AAA. AA is in dit geval het wettelijke niveau waar je je aan moet houden.
Door de loop der tijd zijn ze meerdere malen aangescherpt en veranderd. De digitale toegankelijkheid van je website moet voldoen aan wettelijke regelgeving van WCAG 2.2 AA. De richtlijnen die je hieronder ziet, zijn daarop gebaseerd.
WCAG-richtlijn #1: Waarneembaar
Inhoud of informatie op een pagina moet voor iedereen te horen of te zien zijn.
- Voeg alternatieve tekst toe aan afbeeldingen. Schermlezers kunnen deze tekst voorlezen, waardoor de gebruiker weet waar de afbeelding voor dient.
- Maak video’s voor iedereen toegankelijk. Zorg voor ondertiteling bij video’s en/of toon op de webpagina een uitgeschreven versie van het script of audiobestand.
- Creëer contrast. Tekst en achtergrond moeten goed van elkaar te onderscheiden zijn.
- Zorg voor schaalbaarheid. Inhoud moet te schalen zijn, zonder verlies van kwaliteit of functionaliteit. Letters moeten bijvoorbeeld op 200% grootte nog helder te lezen zijn.
- Wees concreet. Maak in tekst en spraak niet te veel metaforen naar zintuiglijke eigenschappen, zoals kleur, geluid of een locatie.
WCAG-richtlijn #2: Bedienbaar
De website of app moet bedienbaar zijn via toetsenbord en andere hulpmiddelen.
- Maak alles toegankelijk via een toetsenbord. Niet iedereen kan een muis bedienen: zorg daarom dat een website of applicatie ook via knoppen te navigeren is. Specificeer het als de gebruiker andere knoppen moet indrukken dan tabs of pijltjes.
- Navigatie moet logisch en intuïtief zijn. Maak bijvoorbeeld gebruik van een duidelijke paginatitel en kopjes. Ook linkjes moeten duidelijk indiceren waar de gebruiker heen gaat.
- Vermijd (korte) tijdslimieten. Zorg ervoor dat een gebruiker voldoende tijd heeft om een actie uit te voeren op een website of laat diegene zelf het tijdslimiet uitzetten of aanpassen.
- Automatisch getoonde content moet te verbergen of te pauzeren zijn. Dit verwijst naar knipperende of scrollende informatie, alsmede pop-ups. Content die gelijktijdig of parallel aan de eigenlijke inhoud wordt getoond, en niet een essentieel onderdeel vormt van de pagina.
WCAG-richtlijn #3: Begrijpelijk
Informatie en de bediening van een website moeten eenvoudig te begrijpen zijn.
- Vermijd complexe jargon. Gebruik eenvoudige taal.
- Websites moeten een consistente opbouw en structuur hebben. Zaken die hetzelfde doel hebben (zoals knoppen) moeten gemakkelijk te herkennen zijn. Zorg daarnaast voor duidelijke en herhalende navigatie-onderdelen.
- Voeg duidelijke labels en instructies toe bij formulieren. Zorg daarnaast voor duidelijke foutmeldingen, alsmede instructies hoe een gebruiker deze melding goed kan maken.
- Ingevulde gegevens moeten controleerbaar zijn bij een transactie of wettelijke verplichting. De gebruiker kan de gegevens checken voor hij of zij tot aankoop overgaat (en krijgt de mogelijkheid om deze te veranderen / verbeteren). Daarnaast moet het mogelijk zijn om een verzending ongedaan te maken.
WCAG-richtlijn #4: Robuust
De website of app moet compatibel zijn met verschillende apparaten en hulpmiddelen.
- Websites moeten voldoen aan de webstandaarden. Dit betekent onder andere dat de code duidelijke (en volledige) begin- en eindtags moet hebben en unieke ID’s bevat. Ook moet een website toegankelijk blijven na updates.
- Een platform moet responsief zijn. Zorg dat je website of webapplicatie werkt met verschillende browsers, apparaten en hulptechnologieën zoals schermlezers.
Dit is een samengevatte en toegankelijk geschreven lijst van de richtlijnen. Hier vind je de officiële lijst met alle regels in WCAG 2.2.
Vragen over de WCAG-wetgeving
-
Wat zijn de WCAG-richtlijnen?
De richtlijnen van de WCAG streven ernaar dat websites, (web)apps en digitale diensten bruikbaar zijn voor iedereen, inclusief mensen die niet goed kunnen horen of zien. Maar ook voor mensen die bijvoorbeeld dyslexie hebben of geen muis kunnen gebruiken.
-
Wat zijn de voordelen van de WCAG-richtlijnen?
Een groot voordeel van het houden aan de WCAG-richtlijnen, is dat je een verbeterde gebruikerservaring (UX) biedt voor alle gebruikers én hierdoor sneller gevonden wordt in Google. Websites die voldoen aan deze wet zijn vaak overzichtelijker en gemakkelijker te lezen. Zoekmachines geven daarnaast de voorkeur aan websites en pagina’s die een duidelijke structuur en heldere content hebben.
-
Vanaf wanneer geldt de wet digitale toegankelijkheid?
WCAG staat voor Web Content Accessibility Guidelines. In het Nederlands noemen we dit ook wel digitale toegankelijkheid.
Vanaf 28 juni 2025 worden de WCAG-richtlijnen verplicht voor alle digitale diensten van e-commercebedrijven (ieder bedrijf die een product of dienst verkoopt), als de European Accessibility Act (EAA) van kracht gaat. Daarnaast moet ieder nieuw product of dienst, dat na juni 2025 op de markt komt, hieraan voldoen.
De overheid gaat hierop controleren, dus als je je hier niet aan houdt, kan dit boetes tot gevolg hebben. Eerder was de WCAG al verplicht voor overheidswebsites.
-
Hoe werken jullie aan digitale toegankelijkheid?
Er zijn diverse officiële tools beschikbaar om de digitale toegankelijkheid van een website of webapplicatie te testen. Wij gebruiken onder meer Lighthouse, een tool die geïntegreerd is in Google Chrome en Microsoft Edge, en bereikbaar is via Developer’s Tools.
Aan de hand van de score en verbeterpunten die hieruit volgen, voeren wij (als specialisten op het gebied van webdesign & UX en online zichtbaarheid) verbeteringen of aanpassingen door aan de code en het design die waarneembaar en testbaar de toegankelijkheid verbeteren. Ook als iemand een nieuwe website bij ons afneemt, leveren wij deze volgens de WCAG-richtlijnen.
Wij helpen je met de digitale toegankelijkheid van je website of webapp
Dit kunnen we voor je doen:

- Het toevoegen van automatisch gegenereerde tekstalternatieven (alt-tekst) bij alle afbeeldingen op je site.
- Het aanpassen van kleuren (tekst / achtergrond) om voldoende contrast te garanderen.
- Navigatieknoppen, kopjes en formulieren voorzien van een logische beschrijving en doel.
- Het toepassen van HTML-tags, zoals H1, H2 en H3, die een logische en duidelijke inhoudsstructuur garanderen.
Daarnaast kunnen we iedere pagina individueel nalopen of het een logisch en duidelijk geheel is, en of er consistent gebruik wordt gemaakt van dezelfde manier van navigeren, en geven we handvatten voor criteria waarop jullie dit zelf kunnen doen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een workshop.
Benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag een offerte aan of plan een adviesgesprek met ons in.

Meer weten over toegankelijkheid?
Wij informeren je graag hoe jij je website digitaal toegankelijk kunt maken.