Generative Engine Optimization (GEO): zichtbaar in AI-modellen
De populariteit van AI’s als ChatGPT of Perplexity AI neemt enorm toe. De antwoorden die zij geven, zijn gebaseerd op hetgeen dat al op het internet staat. Potentieel jouw content, dus. Generative Engine Optimization, of beter gezegd: GEO, wordt daarom steeds belangrijker.
In dit artikel kom je erachter wat het is, ontdek je de verschillen met SEO en krijg je een checklist met 5 manieren hoe je met je content op AI's inspeelt. Scroll snel verder!

Waarom is het belangrijk om op Generative Engine Optimization in te spelen?
Een generatieve AI baseert zijn antwoorden op een kennisbank van bestaande content op bijvoorbeeld het internet. Deze kennis haalt de AI van relevante webpagina’s, waaronder mogelijk die van jou. Dat maakt het waardevol om je content hierop af te stemmen.
Redenen om als bedrijf in te spelen op Generative Engine Optimization:
Er is een constante groei in populariteit. Het gebruik van AI-modellen neemt nog altijd toe. Dit is bijvoorbeeld goed te zien bij ChatGPT. Waar hier in juli 2024 nog 180 miljoen wekelijkse actieve gebruikers waren, was dit in april 2025 gegroeid tot 800 miljoen.
Het kan je zichtbaarheid vergroten. De meeste AI’s doen tegenwoordig aan duidelijke bronvermelding. Dit betekent dat jouw naam en informatie daadwerkelijk genoemd kunnen worden. AI-modellen als Phind tonen de gebruikte bronnen niet alleen bovenaan de pagina, maar ook in de lopende tekst.
Het kan de betrouwbaarheid van je merk verhogen. Omdat AI’s een precies en duidelijk antwoord geven op vragen (die ook niet verborgen is achter een link), is het waardevol als jij de bron bent van deze reactie of een deel ervan. Helemaal als jouw naam naar voren blijft komen bij soortgelijke vragen. Hierdoor kan het zijn dat gebruikers jou met dit onderwerp gaan associëren en naar jou toe gaan komen voor antwoorden op deze vragen.
Wat zijn de verschillen tussen SEO en GEO?
Generative Engine Optimization is letterlijk het optimaliseren voor een generatieve machine, waarbij generatief staat voor de kracht om iets te produceren of iets te doen ontstaan. Bij GEO gaat het om het optimaliseren van je content voor een AI als ChatGPT, Bard, Perplexety AI of Phind. Je kunt het ook AI-optimalisatie noemen.
GEO heeft veel raakvlakken met SEO: zie dit dan ook als een aanvulling van je SEO- of online marketingstrategie. Als je wilt begrijpen hoe je effectief op AI-optimalisatie in kan spelen, is het daarom interessant om de verschillen onder de loep te nemen.
Een aantal verschillen tussen SEO en GEO:
Resultaat voor de gebruiker
SEO | Een lijst met websites, video’s, afbeeldingen of producten. |
GEO | Een antwoord op de specifieke vraag die gesteld is. |
Gebruikte zoektermen
SEO | Korte zoektermen. Denk aan: "boot huren Friesland" |
GEO | Concrete en complexe vragen. "Noem drie plekken die aan te raden zijn in Friesland om een boot te huren." |
Je positie
SEO | Je positie in bijvoorbeeld Google wordt bepaald door meer dan 200 factoren, waaronder linkbuilding, leestijd en bounce rate. |
GEO | Inhoud staat voorop. Het is belangrijk dat content aansluit op de zoekintentie van een gebruiker, dat er heldere antwoorden gegeven worden en dat het gemakkelijk leesbaar is. |
Jouw GEO-checklist: 5 manieren om je site zichtbaar te maken
1. Geef een duidelijk antwoord op de belangrijkste vragen
Gebruik belangrijke zoekwoorden als leidraad om te kijken naar de bredere context. Voor Generative Engine Optimization loont het om eerst meer overkoepelende vragen te beantwoorden, en deze vervolgens op te delen in specifieke stukjes content. Achter de zoekintentie van de gebruiker komen, is hierbij belangrijk. Je kunt tools als Google Search Console of Ahrefs gebruiken om achter vergelijkbare zoekopdrachten te komen óf kijk wat AI-modellen op dit moment voor antwoord geven.
Kijk naar de overkoepelende vraag, en beantwoordt deze in kleinere brokjes
Maak gebruik van onderzoek, data en tools om achter de zoekintentie van je doelgroep te komen
2. Zorg voor een duidelijke opbouw van je tekst
Net als bij SEO, is het voor GEO belangrijk dat een AI direct kan herleiden waar een tekst over gaat. Dit betekent dat het onderwerp van je artikel herkenbaar moet zijn aan de titel, en dat er duidelijke koppen en onderkoppen gebruikt moeten worden. Bij een AI ligt de focus vooral op taal: zorg daarom dat je paragrafen elkaar logisch opvolgen en als onderdeel voelen van een groter geheel.
Gebruik duidelijke koppen en tussenkoppen
Maak je artikel scanbaar
3. Ondersteun je informatie met data
AI’s hechten veel waarde aan autoriteit. Waar bij SEO dit bijvoorbeeld door backlinks, domeinautoriteit of leestijd wordt bepaald, lijkt de informatie zelf belangrijker bij Generative Engine Optimization. Geef niet alleen antwoord op de vraag van de doelgroep, maar ondersteun deze door middel van concrete voorbeelden, links naar relevante bronnen, statistieken, afbeeldingen en citaten van specialisten. Gebruik ook gerust referenties of reviews van je eigen producten of diensten en vermeld waar mogelijk de naam van de auteur onder een artikel.
Gebruik concrete voorbeelden, statistieken en citaten of referenties
Probeer de bron te vermelden en noem de naam van de auteur
"Zoekopdrachten worden steeds vraaggestuurder. Mensen typen niet alleen een zoekterm, maar stellen ook vragen aan hun telefoon of speaker. Door als bedrijf antwoord te geven op die vragen, verbeter je je SEO én vergroot je de kans om als bron in AI-tools te verschijnen."
- Ale van der Ploeg, directeur Add Noise
4. Schrijf in een voor de doelgroep herkenbare taal
Zoekmachines zijn erop getraind om de taal van de mens en hiermee ook jouw doelgroep te herkennen. Dit betekent dat je niet teveel moet strooien met jargon of vaktaal, maar dat het zeker waardevol is om technische informatie, complexe processen of de manier waarop jouw oplossing van toegevoegde waarde is, op een heldere manier uit te leggen. Onthoud dat vragen super specifiek kunnen zijn (en niet met een paar zoekwoorden uit te leggen).
Spreek de taal van de doelgroep; vermijd jargon
Creëer betrouwbaarheid door complexe of technische content op een heldere manier uit te leggen
5. Vergeet de techniek achter je site niet
Het moet niet alleen voor een gebruiker, maar ook voor een AI gemakkelijk zijn om je site te doorlopen. Maak bijvoorbeeld gebruik van structured data (gestandaardiseerde informatie) in bijvoorbeeld productbeschrijvingen, of voeg tabellen of afbeeldingen toe om informatie schematisch weer te geven. Ten tweede is het belangrijk dat de site technisch goed in elkaar moet steken. Zorg voor geoptimaliseerde laadtijden en dat je site vriendelijk is voor zowel desktop als mobiele apparaten.
Maak gebruik van gestandaardiseerde informatie (structured data)
Zorg voor soepele laadtijden en mobielvriendelijkheid
Veelgestelde vragen over GEO en AI
-
Wordt SEO steeds minder relevant?
Het is natuurlijk afwachten wat de toekomst gaat brengen, maar daar lijkt het niet op. Je SEO-strategie blijft onverminderd belangrijk.
Niet alleen zijn zoekmachines als Google en Bing nog altijd de standaard, ze spelen ook in op deze trends. Zo laat Bing al AI-antwoorden zien bij een zoekopdracht van een gebruiker, en test Google met het Search Generative Experiment. De kans is aanwezig dat deze zaken op een gegeven moment volledig in het platform geïntegreerd worden.
-
Zit er verschil tussen B2B en B2C-markten voor GEO?
Zeker. Als we het hebben over Generative Engine Optimization voor B2C, dan zijn vooral productbeschrijvingen, contactinformatie (je telefoonnummer of mail, maar bijvoorbeeld ook een klantenservice), referenties of reviews en snelle laadtijden belangrijk. Maar ook een gestructureerde en gebruiksvriendelijke weergave van informatie over zaken die iemand tot de aankoop over laten gaan is waardevol.
Als je als bedrijf een product of dienst bij een andere organisatie wilt afnemen, zijn betrouwbaarheid en autoriteit belangrijke waarden. Dit omvat bijvoorbeeld heldere product- of dienstbeschrijvingen, maar ook zakelijke documentatie en een duidelijke weergave van complexe en technische informatie.
Vragen van zowel B2B of B2C kunnen specifiek zijn of juist meer verkennend. Soms weet iemand nog niet hoe een probleem het beste opgelost kan worden.
-
Hoe werkt een AI eigenlijk?
Als we het hebben over AI in de context van GEO (een generatieve AI, dus), dan staat het voor een computerprogramma die op basis van een gigantische kennisbank (het internet) de gebruiker antwoorden kan geven op een vraag.
Door de AI constant te voeden met kennis, wordt deze geprogrammeerd om patronen in data én de menselijke taal te herkennen, en leert het hierop te reageren. Dit wordt machine learning genoemd.
In de praktijk werkt dit ongeveer zo:
- Jij stelt een vraag aan de AI.
- Het AI-model verzamelt relevante informatie uit de kennisbank; op basis van belangrijke woorden in jouw input.
- Deze wordt vervolgens in de juiste context geplaatst. Welk van deze info is relevant voor jouw prompt?
- De AI geeft een samenhangend antwoord op jouw vraag. Dit gaat vaak verder dan alleen een opsomming van feiten, maar lijkt een begrijpelijke en natuurlijke reactie.
-
Wanneer is AI ontstaan?
AI staat voor Artificial Intelligence: kunstmatige intelligentie. Hoewel het tegenwoordig een trend is, bestaat het al veel langer. In computerspellen wordt het al decennialang gebruikt om bijvoorbeeld het gedrag van vijanden of niet-speelbare karakters te bepalen. Daarnaast is er in de jaren ‘90 bijvoorbeeld een AI gebouwd die gigantisch goed kon schaken, en zo grootmeester Gary Kasparov wist te verslaan.
Het concept is bedacht in een publicatie in 1950 van Alan Turing: “Computing Machinery and Intelligence”. Turing vertelde dat mensen data gebruikten, deze analyseerden en op basis hiervan beslissingen of conclusies maakten. Bij kunstmatige intelligentie, dat als term in 1956 voor het eerst opdook, zou die rol door computers overgenomen worden. Het duurde nog tientallen jaren voordat computers echter voldoende rekenkracht en, vooral, het geheugen hadden om dit te doen.
De eerste generatieve AI werd in november 2022 gelanceerd. Dit was ChatGPT van OpenAI.
Wij helpen je GEO te integreren in je website, webshop of webapp
Dit kunnen we voor je doen op het gebied van Generative Engine Optimization (GEO):

- Door middel van tools en data een analyse maken van de zoekintentie van je doelgroep en je content hierop laten inspelen, als aanvulling op je SEO-strategie.
- Het schrijven van scanbare teksten met een duidelijke structuur, die begrijpelijk zijn én helder de informatie geven waar je doelgroep naar op zoek is.
- De laadtijden van je website optimaliseren en ervoor zorgen dat deze soepel loopt op desktop én mobiel. Ook kunnen we structured data toevoegen aan de code zodat je teksten gemakkelijker scanbaar zijn voor AI en zoekmachines.
- Een workshop voor jou en je team waarin we je meenemen in de wereld van SEO en hoe GEO hierin een aanvulling kan zijn. Hierbij geven we handvatten hoe je dit zelf kunt oppakken.
Met de gigantische groei in het gebruik van AI, wordt Generative Engine Optimization een steeds belangrijkere aanvulling op je SEO-strategie. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag een offerte aan of plan een adviesgesprek met ons in.


Auteur: Erik Feitsma
Contentmeneer bij Add Noise
Erik is onze tekstschrijver en speelt graag met de Nederlandse taal. Met een roots in social media, staat hij voor je klaar om jou een hoge positie in Google en andere zoek- en AI-machines te bezorgen.
Is jouw website al WCAG-proof?
Tip: je website laten voldoen aan de WCAG-richtlijnen, gaat vaak hand in hand met een optimale indexatie van de content op je pagina. In ons artikel ontdek je meer over hoe je kunt voldoen aan deze richtlijnen, die voor sommige bedrijven verplicht worden.
